A felhasználói élmény (UX – User Experience) minden márka online jelenlétének egyik alappillére. Igazából az mindegy, hogy tudatosan – UX szempontokat figyelembe véve – tervezted e meg céged felhasználói felületét (weboldal, mobilapp, vagy egyéb felület) vagy tervezés nélkül készült el, a felhasználói élmény jelen lesz. Ami viszont egyáltalán nem mindegy az az, hogy ez az élmény jó vagy rossz.
A rossz felhasználói élmény gyakran potenciális és meglévő ügyfelek elvesztéséhez vezet, így nem csoda, hogy a cégek egyre több időt és erőforrást fordítanak a tudatos és minőségi UX tervezésre. Éppen ezért összegyűjtöttünk néhány érdekes UX statisztikát és adunk néhány tippet is, amelyekre ha odafigyelsz, nagyban hozzájárulnak a vállalkozásod fejlődéséhez.
A UXCam statisztikái bebizonyították, hogy minden UX tervezésbe fektetett dollár legalább 100 dollár megtérülést eredményez. Ez azt jelenti, hogy a UX tervezés befektetésarányos megtérülése 9900%, amit mindenképp érdemes szem előtt tartani, különösen akkor, ha egy induló vállalkozás vagy startup felhasználói felületét tervezzük elkészíteni.
Az Intechnic átfogó, több mint kétszáz felhasználói felületet vizsgáló tanulmányának statisztikái alapján egy rossz felhasználói felület pillanatok alatt tönkreteheti a felhasználói élményt, és ezzel akár az egész márkát. Ugyanakkor a jól megtervezett felhasználói felületbe fektetett munka akár 200%-kal, míg a jó UX akár 400%-kal is növelheti a konverziós arányt.
A Statista által végzett UX kutatások statisztikái azt mutatják, hogy azok a vállalatok, amelyek bármilyen erőfeszítést tesznek webhelyük felhasználói élményének javítására, akár 83%-os konverziónövekedést tapasztalnak a hatékonysági mutatójukban.
Az online világ egyre gyorsul és mi emberek egyre türelmetlenebbek vagyunk, így nem meglepő, de azért mindenképpen elgondolkodtató, hogy az internetezők 39%-a bezárja a weboldalt, ha annak betöltési ideje pár másodpercnél több időt vesz igénybe.
Ez a statisztikai adat tovább bizonyítja azt, hogy egy átgondolt minőségi UX tervvel hatalmas növekedést érhetünk el a weboldalunkon. Ráadásul az Intechnic ugyanezen tanulmányából az is kiderül, hogy a megkérdezettek 13%-a 15 vagy több embernek fog mesélni egy webhelyen szerzett negatív tapasztalatáról.
A statisztikák szerint az internetezők 79%-ának ha nem tetszik egy oldal felhasználói felülete szinte azonnal bezárja azt és elkezd más források után kutatni.
Korábban már beszéltünk a mobilbarát weboldalak fontosságáról, valamint arról, hogy a jó felhasználói élmény csodákra képes. Hosszú távon mindenképpen érdemes szem előtt tartani azt a tényt, hogy a Kissmetrics által megkérdezett weboldal tulajdonosok 71%-a szerint, tartalmaik mobilbaráttá tétele után óriási mértékben növekedett a weboldaluk látogatottsága, ugyanakkor rengeteg pozitív visszajelzéseket kaptak miatta.
Végezetül pedig egy olyan statisztikai adat, amelyen érdemes elgondolkodnia mindenkinek aki 5-10 éve nem frissítette a weboldal designját. A felhasználók nagy része egész egyszerüen bezárja az olyan oldalakat, amelyek elavultak. Elavultság alatt lehet érteni a rossz UI-t, a reszponzivitás hiányát, de egész egyszerűen a régi designt is.
A felhasználói élmény a márkaépítés egyik létfontosságú része, mert segít kapcsolatot teremteni a felhasználói felület közönségével. A UX statisztikák szerint a legtöbb ember azonnal kilép a rossz felhasználói élményt nyújtó webhelyekről. Másrészt, ha pozitív tapasztalataik vannak egy webhellyel vagy alkalmazással kapcsolatban, megosztják ezt a tapasztalatot másokkal.
A UX azokra a szerkezeti tervezési megoldásokra fókuszál, amelyekkel a felhasználók találkoznak, míg a UI főként egy esztétikus végtermék elkészítésére összpontosít. A legjobb felhasználói élményt nyújtó weboldalak kiemelkedő felhasználói élménnyel és felhasználói felülettel rendelkeznek, ami röviden úgy jellemezhető, hogy reszponzívak, jól megtervezettek, felhasználóbarátak és gyorsan betöltődnek.
A rossz felhasználói élmény elkerülése érdekében el kell távolítani azokat az elemeket, amelyek lassítják a működést, könnyen olvasható betűtípusokat kell alkalmaznunk, valamint a megfelelő színhasználat is kiemelt fontosságú. Figyelni kell arra továbbá, hogy minden oldalon egyértelmű legyen az információs architektúra, ennek eredményeként könnyebbé válik a weboldal tartalmának megértése és a navigáció. Bár sok más dolog is jelentősen javíthatja a felhasználói élményt, ezek a legfontosabbak és legalapvetőbb kritériumok.
A felhasználói élmény fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, és ezt támasztja alá a fent említett 10 UX statisztika is. Az mindegy, hogy most indul a vállalkozásod, vagy egy működő vállalkozásod van, a UX tesztelésbe és finomításba való befektetés mindig megtérül. Egy nagyon fontos statisztikát a végére hagytunk: