A felhasználói élmény (UX – User Experience) minden márka online jelenlétének egyik alappillére. Igazából az mindegy, hogy tudatosan – UX szempontokat figyelembe véve – tervezted e meg céged felhasználói felületét (weboldal, mobilapp, vagy egyéb felület) vagy tervezés nélkül készült el, a felhasználói élmény jelen lesz. Ami viszont egyáltalán nem mindegy az az, hogy ez az élmény jó vagy rossz.

A rossz felhasználói élmény gyakran potenciális és meglévő ügyfelek elvesztéséhez vezet, így nem csoda, hogy a cégek egyre több időt és erőforrást fordítanak a tudatos és minőségi UX tervezésre. Éppen ezért összegyűjtöttünk néhány érdekes UX statisztikát és adunk néhány tippet is, amelyekre ha odafigyelsz, nagyban hozzájárulnak a vállalkozásod fejlődéséhez.

Most pedig következzen a 10 meglepő
és izgalmas UX statisztika:

1. A mobilfelhasználók ötször nagyobb valószínűséggel hagyják félbe a weboldal böngészését, ha az nincs mobilra optimalizálva. (Toptal)
2. A UX-befektetések ROI-ja 9900%. - Return on Investment, vagyis Befektetésarányos Megtérülés (UXCam)

A UXCam statisztikái bebizonyították, hogy minden UX tervezésbe fektetett dollár legalább 100 dollár megtérülést eredményez. Ez azt jelenti, hogy a UX tervezés befektetésarányos megtérülése 9900%, amit mindenképp érdemes szem előtt tartani, különösen akkor, ha egy induló vállalkozás vagy startup felhasználói felületét tervezzük elkészíteni.

3. Egy jó felhasználói felület akár 200%-kal is növelheti a webhelyek konverziós arányát. (Intechnic)

Az Intechnic átfogó, több mint kétszáz felhasználói felületet vizsgáló tanulmányának statisztikái alapján egy rossz felhasználói felület pillanatok alatt tönkreteheti a felhasználói élményt, és ezzel akár az egész márkát. Ugyanakkor a jól megtervezett felhasználói felületbe fektetett munka akár 200%-kal, míg a jó UX akár 400%-kal is növelheti a konverziós arányt.

4. A felhasználók 90%-a csupán a rossz UX miatt nem tér vissza egy weboldalra. (Toptal)
5. Az ügyfélélmény javítása több mint 80%-kal növelheti a KPI-t. (Statista)

A Statista által végzett UX kutatások statisztikái azt mutatják, hogy azok a vállalatok, amelyek bármilyen erőfeszítést tesznek webhelyük felhasználói élményének javítására, akár 83%-os konverziónövekedést tapasztalnak a hatékonysági mutatójukban.

6. Az emberek csaknem 40%-a bezárja a weboldalt, ha a betöltési idő túl hosszú. (HubSpot)

Az online világ egyre gyorsul és mi emberek egyre türelmetlenebbek vagyunk, így nem meglepő, de azért mindenképpen elgondolkodtató, hogy az internetezők 39%-a bezárja a weboldalt, ha annak betöltési ideje pár másodpercnél több időt vesz igénybe.

7. A felhasználók több mint 20%-a akár 10 emberrel is megosztja, ha pozitív élményeket szerez egy weboldalon. (Intechnic)

Ez a statisztikai adat tovább bizonyítja azt, hogy egy átgondolt minőségi UX tervvel hatalmas növekedést érhetünk el a weboldalunkon. Ráadásul az Intechnic ugyanezen tanulmányából az is kiderül, hogy a megkérdezettek 13%-a 15 vagy több embernek fog mesélni egy webhelyen szerzett negatív tapasztalatáról.

8. Az emberek csaknem 80%-a azonnal másik oldalt fog keresni, ha nem tetszik nekik, amit az elsőn látnak. (Intechnic)

A statisztikák szerint az internetezők 79%-ának ha nem tetszik egy oldal felhasználói felülete szinte azonnal bezárja azt és elkezd más források után kutatni.

9. A weboldal tulajdonosok több mint 70%-a azt állítja, hogy a mobilbarát tartalom növelte a pozitív felhasználói élményét. (Kissmetrics)

Korábban már beszéltünk a mobilbarát weboldalak fontosságáról, valamint arról, hogy a jó felhasználói élmény csodákra képes. Hosszú távon mindenképpen érdemes szem előtt tartani azt a tényt, hogy a Kissmetrics által megkérdezett weboldal tulajdonosok 71%-a szerint, tartalmaik mobilbaráttá tétele után óriási mértékben növekedett a weboldaluk látogatottsága, ugyanakkor rengeteg pozitív visszajelzéseket kaptak miatta.

10. Az emberek csaknem 95%-a nem bízik az elavult weboldalakban. (YouGov)

Végezetül pedig egy olyan statisztikai adat, amelyen érdemes elgondolkodnia mindenkinek aki 5-10 éve nem frissítette a weboldal designját. A felhasználók nagy része egész egyszerüen bezárja az olyan oldalakat, amelyek elavultak. Elavultság alatt lehet érteni a rossz UI-t, a reszponzivitás hiányát, de egész egyszerűen a régi designt is.

A felsorolt statisztikákat alapul véve lássunk néhány tippet, mire kell figyelnünk UX és UI tervezéskor:

Először is, miért fontos a felhasználói élmény?

A felhasználói élmény a márkaépítés egyik létfontosságú része, mert segít kapcsolatot teremteni a felhasználói felület közönségével. A UX statisztikák szerint a legtöbb ember azonnal kilép a rossz felhasználói élményt nyújtó webhelyekről. Másrészt, ha pozitív tapasztalataik vannak egy webhellyel vagy alkalmazással kapcsolatban, megosztják ezt a tapasztalatot másokkal.

Hogyan működik együtt a felhasználói élmény és a felhasználói felület?

A UX azokra a szerkezeti tervezési megoldásokra fókuszál, amelyekkel a felhasználók találkoznak, míg a UI főként egy esztétikus végtermék elkészítésére összpontosít. A legjobb felhasználói élményt nyújtó weboldalak kiemelkedő felhasználói élménnyel és felhasználói felülettel rendelkeznek, ami röviden úgy jellemezhető, hogy reszponzívak, jól megtervezettek, felhasználóbarátak és gyorsan betöltődnek.

Hogyan javíthatunk a weboldalunk felhasználói élményén?

A rossz felhasználói élmény elkerülése érdekében el kell távolítani azokat az elemeket, amelyek lassítják a működést, könnyen olvasható betűtípusokat kell alkalmaznunk, valamint a megfelelő színhasználat is kiemelt fontosságú. Figyelni kell arra továbbá, hogy minden oldalon egyértelmű legyen az információs architektúra, ennek eredményeként könnyebbé válik a weboldal tartalmának megértése és a navigáció. Bár sok más dolog is jelentősen javíthatja a felhasználói élményt, ezek a legfontosabbak és legalapvetőbb kritériumok.

Összegzés

A felhasználói élmény fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, és ezt támasztja alá a fent említett 10 UX statisztika is. Az mindegy, hogy most indul a vállalkozásod, vagy egy működő vállalkozásod van, a UX tesztelésbe és finomításba való befektetés mindig megtérül. Egy nagyon fontos statisztikát a végére hagytunk:

10+1. Jeff Bezos százszor többet fektetett be az Amazon UX-ébe, mint a reklámozásba a cége első éveiben! Elég jól megtérült a befektetése…
Ha szeretnéd profikra bízni felhasználói felületed megtervezését, vagy csak javítani szeretnéd a meglévő felhasználói felületed felhasználói élményét, de nem tudod hogyan kezdj neki, vedd fel velünk a kapcsolatot, mi segítünk!
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.